2013. április 2., kedd

Kötött kislány poncsó sapival tavaszra!


A poncsó és a hozzá illő sapi a képen látható  5 éves kislánynak készült, lezser, kellemes tavaszi viselet,

hűvösebb időkre. 
És még sok éven át hordható lesz számára méreteit tekintve, jó nagy. :)
A poncsót úgy terveztem, hogy több szezonon át viselhesse és akár szabadtéri játék közben is kényelmes viselet legyen, részletek a leírásban.

Méretek: 
nyaktól mérve 48 cm , alsó részen plusz a rojt hossza.

Felhasznált fonal: kevert 50% gyapjú, 50 % akril
poncsó 300 g


Tűméret: 3, közepesen vastag száll, 200 m/50 g -os fonallal

Az eredeti munkát leírtam mert napi szinten keresitek rajtam a leírást, a leírás alapján jómagam is újrakötöm Angora gold batik vidám színátmenetes  fonalból és ha megvagyok közzéteszem a kapott paramétereket. :)

Minták: 
patentminta: kettő sima kettő fordított

Csíkok: három sor sima, három sor fordított

Szaporítás: a szaporítani kívánt részen a szemeket kétszer kötjük le úgy, hogy elölről és hátulról is beleszúrunk és lekötjük a szemet.
Az így szaporított szemeket a mintához igazítva simán vagy fordítottan kötjük a többi szemhez igazítva.

A poncsó könnyedén megköthető tetszőleges méretben az alap leírásból kiindulva.

Poncsó leírás:

A poncsót fentről kezdtem, akár körbe is köthető.
128 kezdő szem szám, nyolc sor patentminta kettő sima kettő fordított plusz szélszemek az összevarráshoz.
Leosztás négy egyenlő részre 4x32 szem plusz egy -egy szélszem.
Soronként két két szemet szaporítunk minden részben, a kendő négy egyforma cikkből áll, visszáján úgy kötjük a szemeket ahogy vannak.
Szélszem, az első szemet kétszer kötjük le, 30 szem sima a 31-ik szemet is kétszer kötjük le, második cikk szintén: első szemet kétszer kötjük le 30 szem sima szem, 31-ik szemet kétszer kötjük le, harmadik cikk: szintén első szemet kétszer kötjük le, 30 szem sima, 31-ik szemet kétszer kötjük le, negyedik cikk: első szemet kétszer kötjük le 30 szem sima, 32 szemet kétszer kötjük le, egy szélszem.
A fenti leosztás és szaporítás szerint,  25 sor simát kötöttem, majd fojtatva a szaporítást a csíkos részt 14 szer megismételve három sor fordított- három sor sima, három sor fordítottal zárjuk a mintát. (összesen 15 fordított csík) 26 sor simát kötöttem még majd hat sor patentmintával zártam a poncsót.

Összeségében 146 sort kötöttünk a kezdő szem szám plusz szaporításokkal együtt cikkenként: 178 szemmel zárunk. (plusz egy egy szélszem)


Összeállítás: a varrás a hátoldalra kerül. Kislányoknál a középső részt (középső egyharmadot) össze szoktam varrni, (a varrás rejtve marad nem látható) hogy játszás közben ne lógjon a gyereken a poncsó így olyan mint egy bő pulóver, mindig követi a testvonalát. pl. ha lehajol nem léphet rá ami nem egy hátrány önfeledt játék közben! : )

Rojtokkal díszítettem, akár el is maradhat, úgy is nagyon mutatós darab lesz a poncsó.
Az összevarrt részen, csak egy sor rojtot tettem, majd ahol szétválik az első és a hátsó rész oldalanként kerültek fel a rojtok.

A kézfejnél nem tettem rojtokat ne legyen zavaró ez főleg akkor érdekes ha a gyereknek végig éri a karját a poncsó, ha rövidebbre kötjük vagy nagyobb gyereknek, nyugodtan végig lehet díszíteni rojtokkal.

A poncsót ha kisebben szeretnénk megkötni arányosan kevesebb sort kössünk az alsó és felső sima részből és a csíkos részből. Ugyan így járjunk el ha nagyobb méretben szeretnénk megkötni. :)




Sapi leírás:

A sapka is könnyedén megköthető a kívánt méretben a leírás alapján, az arányokat követve tetszőleges méretben.

A sapka tavaszra átmeneti sapkának kiválóan alkalmas nem csak kislányoknak! :)

120 szemmel kezdtem, plusz egy egy szélszem, 13 sor patentmintát kötöttem, kettő sima, kettő fordított.
Majd két sor simát kötöttem a harmadik sorban minden második szemet kétszer kötöttem le így 180 szemmel plusz egy egy szélszem kötjük tovább a sapkának a második csíkos szakaszát.
Három sor sima, három sor fordított ötször megismételve, összesen 30 sor a középső szakasz majd kezdjük az apasztást.





Hat egyenlő részre osztjuk a szemeket  (30-30 szem) és a cikkek szélén két két sima szemet összekötünk.

Egy szélszem, az első kettő szemet simán összekötjük, 24 szemet simán kötünk, két szemet simán összekötünk ezt megismételjük még ötször, szélszem.
Addig kötünk míg a sapka harmadik szakasza leapad, 28 sor után marad 14 szem, simán kötünk 20 sort a sapka csúcs díszének kialakításához, mely maradhat szabadon vagy bogra köthetjük, mindkét esetben jópofa dísze a sapinak.

Jó munkát lányok! :)





Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése